عنوان: پژوهشی در زندگی امام مهدی(عج)
موضوع: سیره امام زمان(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: سیدمحمد صدر
مترجم/مصحح: محمد امامی شیرازی
ناشر: جهان‏آرا
تعداد صفحات: 276 صفحه

معرفی کتاب:

این اثر ترجمه کتاب تاریخ الغیبة الصغری است. بخش اول آن، با هدف روشنگری از فضا و جوّ حاکم بر دوره و محیطی که امام دوازدهم(ع) در آن به دنیا آمده‏ به نگارش درآمده است. بر این اساس، در زمینه شرایط زندگی دو امام پیشین، یعنی حضرت امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به همراه عملکرد خلفای آن دوره (234 ـ 260 ق) مباحثی ارائه می‏‏شود. در یک کلام، در بخش اول این کتاب نویسنده با بینشی کامل به تجزیه و تحلیل پرداخته و در حقیقت تاکتیک‏های آن دو امام و نحوه راندن شیاطین بنی‏العباس را از حریم مقدس نبوت و قرآن را بسیار عالی ترسیم کرده است. مترجم، این بخش از کتاب را به صورت یک جلد مستقل با عنوان پژوهشی در زندگی امام مهدی(ع) و... در دویست و هفتاد و شش صفحه و چهار فصل به شرح زیر ارائه کرده است.
نویسنده در آغاز و در مقدمه، به تبیین بعضی از ویژگی های رهبران صالح(نور) و رهبران فاسد (نار) می‏پردازد. آن‏گاه به معرفی کوتاهی از رهبران شایسته اسلامی می‏پردازد. به منظور ارائه اطلاعات بیشتر از حضرت امام زمان(ع) به عنوان مقدمه، به بررسی حوادث دوران زندگی امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) می‏پردازد.
فصل اول: با عنوان زمان عسکریین(ع) آمده است. این فصل ویژه تحلیل حوادث سال های 234 تا 260 است. در این بخش، تاریخچه ساختن سامرا، علت ساخت آن و خلیفه‌هایی که در آنجا حکومت کردند و جنایت‌ها و خیانت‏های که مرتکب شدند و... مورد اشاره قرار می‏گیرد.
فصل دوم: تاریخ امام علی بن محمد الهادی(ع): چگونگی جلب امام هادی(ع) به سامرا، خط مشی امام(ع) در برابر متوکل، جایگاه امام(ع)، دید عامه مردم، احتجاجات آن حضرت با افراد، فعالیت‏های علمی، برخورد با اصحاب و...
فصل سوم: تاریخچه امام حسن عسکری(ع): موقعیت امام حسن عسکری(ع) در برابر حوادث عمومی، برخورد امام(ع) با معتمد و وزرای عباسی، صاحب رنج و توده مردم اجتماع و اصحاب خود، زمینه‏سازی حضرت برای غیبت امام مهدی(ع)، بررسی رحلت یا شهادت امام حسن عسکری(ع) و...
فصل چهارم: زندگی نامه امام مهدی(ع) در زمان حیات پدر بزرگوارشان:جو عمومی جامعه، سرگذشت مادر امام مهدی(ع)، وقایع مربوط به ولادت و همین طور حفظ جان، معرفی امام مهدی(ع) به مردم توسط حضرت عسکری(ع)، وقایعی درباره شهادت امام حسن عسکری(ع)، عملکرد جعفر بن علی و برخورد امام زمان(ع) با جعفر، سرانجام جعفر و... مجموعه مباحث این فصل را که فصل پایانی دفتر اول است را تشکیل می‏دهد.
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir